BrightLights
nathalie

ECHA conferentie: mijn verhaal

Dit is het derde artikel over de ECHA conferentie. Voor het eerste artikel over de ECHA conferentie klik hier. Het tweede artikel vind je hier.

Een uitdaging zou weleens leuk zijn, dacht ik toen ik nog op de basisschool zat. Ik verveelde mij bijna altijd! In groep 8 kreeg je elke week een nieuwe weektaak. Ik had altijd alles op dinsdag al af. Als ik een beetje mijn best deed zelfs op maandag al! Wat deed ik de rest van de week? Vervelen, vervelen en nog eens vervelen! Het is zelfs ooit zover gekomen dat ik een verveelschema bijhield. Dit was een schreeuw om extra werk waar mijn leraar jammer genoeg niets mee deed.

Stress en hoofdpijn

Doordat ik op de basisschool geen uitdaging heb gehad, werd de overgang naar de middelbare één grote uitdaging. Door de slechte begeleiding en het missen van extra werk ben ik op de middelbare school kei en keihard onderuit gegaan. In het begin van mijn eerste schooljaar heb ik een verkeerde zithouding aangenomen. De gevolgen daarvan merk ik nu nog steeds. In de eerste klas kreeg ik last van hoofdpijn door die verkeerde zithouding. Ik had toen twee tot drie weken lang dagelijks last van erge hoofdpijn. Daarom ging ik naar de huisarts. Hij voelde wat aan mijn nek en zei dat ik last heb van spanningshoofdpijn. Dat houdt in dat ik last krijg van hoofdpijn doordat ik door stress een verkeerde zithouding aanneem.

Ik ging toen elke week naar fysiotherapie om een betere zithouding aan te leren. Ik heb die verkeerde zithouding in een paar weken, misschien in slechts een paar dagen, aangeleerd. En nu, terwijl ik dit artikel schrijf, moet ik nog steeds op mijn houding letten. Een goede zithouding aannemen gaat mij al wel makkelijker af, maar het is en zal altijd iets blijven waar ik op moet letten.

Negatieve spiraal

Doordat ik dagelijks last had van hoofdpijn kwam ik in een negatieve spiraal terecht. Ik had veel last van stress, ik had weinig zelfvertrouwen, ik was erg perfectionistisch en ik had last van faalangst. Ik ben vaak ziek naar huis gegaan omdat ik te erge hoofdpijn had. Daardoor miste ik lessen waardoor ik nog meer moest doen in minder tijd. Resultaat: nog meer stress. Daardoor kreeg ik nog meer hoofdpijn en miste ik nog meer lessen.

Op de één of andere manier is het mij gelukt om gewoon over te gaan naar de tweede klas. In detweede en derde klas had ik nog steeds veel hoofdpijn. In de vierde leek het beter te gaan, totdat ik opeens last kreeg van hoofdpijn door de drukte in mijn klas. Toch is het mij gelukt om over te gaan naar de vijfde. In het begin van dat jaar leek het beter te gaan, maar al snel bleek het nog slechter met mij te gaan. In het begin van de vijfde was ik ziek geweest. Daardoor moest ik vier so’s in één week maken. Die so’s gingen goed en vanaf dat moment leek de toetsweek mij een eitje. Als ik niet ziek was geweest, was het mij waarschijnlijk wel gelukt om alle toetsen te maken. Jammer genoeg werd ik zaterdag ziek en heb ik alleen op maandag toetsen gemaakt. Ik had in totaal negen toetsen en ik had er maar twee gemaakt. Een aantal toetsen kon ik eerder inhalen en de rest zou ik in de inhaalweek inhalen.

Toen ik die toetsen moest inhalen, werd ik weer ziek. Tijdens periode twee gebeurde hetzelfde: ik werd ziek tijdens de toetsweek en ook toen ik de toetsen moest inhalen. Tijdens periode drie zou hetzelfde gebeurd zijn, als mijn mentor niet had ingegrepen. Mijn mentor kwam tijdens een mediatheekuur naar mij toe en zei dat mijn ouders en ik binnenkort met hem moesten gaan praten.

Burn out

Die middag zei ik nog tegen mijn moeder dat het echt onzin was. Ik had net een heleboel toetsen ingehaald en goede cijfers gehaald. Die ochtend daarna was ik compleet ingestort. Mijn moeder en ik zijn toen meteen naar mijn mentor gegaan en het was voor hem geen verassing dat ik was ingestort. Tijdens dat eerste gesprek vertelde mijn mentor dat ik net wel of net niet een burn out heb gehad.

Hij stelde voor dat ik naar de brede blik polikliniek zou gaan en dat ik 5vwo over zou doen. Mijn huisarts vond de polikliniek niet nodig en daarom heb ik ervoor gekozen om naar een eerstelijns psycholoog te gaan. Na dat eerste gesprek met mijn mentor heb ik bijna een hele week moeten huilen om het feit dat ik 5vwo moest overdoen terwijl ik niet eens een bespreekgeval was. Tijdens het tweede gesprek, waar ook mijn afdelingsleider bij was, hebben we iets veel beters bedacht. Ik mag van school 5vwo in 2 jaar doen. Dit is een oplossing die de school alleen gebruikt als een leerling er echt baat bij heeft.

Vanaf het moment dat die regeling was bedacht, viel er een enorme last van mij af. Ik kon mij eindelijk gaan focussen op wat belangrijk was: beter worden. Daarom ging ik  vanaf dat moment wekelijks naar mijn psycholoog. De eerste keer maakte ik een aantal testen en daaruit bleek dat ik uitgeput was en dat ik echt moest uitrusten. Dat heb ik gelukkig gedaan. Ik ben drie tot vier weken thuis gebleven en nauwelijks naar school gegaan. Elke avond ging ik rond 22:00 uur naar bed en de volgende ochtend werd ik rond 11:00 uur wakker. Zó moe was mijn lichaam.

Hoe gaat het nu?

Na die paar weken thuis merkte ik dat het beter ging: ik had meer energie en ik wilde weer naar school gaan. Toen periode drie begon, ging ik weer naar school. Ik moest vanaf dat moment elke week minstens één toets inhalen om het eerste jaar van 5vwo af te kunnen sluiten. Uiteindelijk is het mij gelukt om alle toetsen in te halen die ik moest inhalen en heb ik het eerste deel van 5vwo af kunnen sluiten.

Momenteel zit ik in het tweede deel van 5vwo. Het is nu ruim een halfjaar geleden dat ik een burn out heb gehad en nu gaat het echt goed met mij. Dit komt doordat ik ruim een half jaar geleden een groot risico heb genomen. Ik heb er toen voor gekozen om om hulp te vragen. Daardoor weet ik nu wie ik ben, hoe ik in elkaar zit, wanneer ik dichtklap en hoe ik dat kan voorkomen. Doordat ik dat grote risico heb genomen ben ik nu gelukkig en minder perfectionistisch, heb ik minder last van stress en van faalangst.

Quote

Door wat ik de afgelopen vijf jaar heb meegemaakt, kwam het volgende in mij op tijdens de zomervakantie: Being gifted is a gift. The challenge is to develop the tools to unwrap the paper and know how to use the gift that is inside.

Mijn quote staat sinds kort op de visitekaartjes van Squibs. Dit komt doordat ik tijdens de voorbereidingen voor de ECHA presentatie mijn verhaal, en mijn quote, heb verteld. Voordat ik betrokken raakte bij de ECHA presentatie was ik nog niet zo vaak bij Squibs activiteiten geweest. Daardoor wist ik niet dat je verhalen, zoals mijn verhaal, met elkaar kon delen. Tijdens de voorbereidingen merkte ik dat ik mijn verhaal kon vertellen en dat heb ik uiteindelijk gedaan. Ik ben blij dat ik dit heb gedaan want als ik het toen niet had verteld, zou ik dat nooit hebben gedaan.

Heb je zelf een mooie quote bedacht of ken je mooie quotes van anderen? Op het forum kun je ze delen!

Nathalie

Nathalie

Sinds het begin van BrightLights schrijf ik uiteenlopende artikelen: van persoonlijke ervaringen tot politieke kwesties en artikelen met praktische tips. Inmiddels ben ik 21 jaar en studeer ik aan de Universiteit Twente. Naast mijn studie vind ik het erg leuk om af te spreken met vrienden en vriendinnen, luister ik veel muziek, sport ik regelmatig en experimenteer ik graag met suikervrij koken.

4 reacties