BrightLights
bridge

Bridge: geen spel voor bejaarden

Kaartspellen zijn ontzettend leuk om te doen, of het nou patiencen in je eentje is of een ouderwets potje pesten met je familie. Eén van de oudste kaartspellen dat vandaag de dag nog gespeeld wordt, bridge, stamt uit de zeventiende eeuw. Daarom zien veel mensen het als een gedateerd spel. Het werkt dan ook niet mee dat het één van de favoriete kaartspellen van 50+’ers is. Bridge is daarentegen een dynamisch spel waar goed nadenken en samenwerken voor nodig is.  Het stimuleert daarnaast het leervermogen. Jong geleerd is oud gedaan!

Het eerste wat ikzelf, als jonge bridger, zo leuk vind aan het spel is dat er eindeloos veel over te leren is. De basis leren van bridge is het lastigst. Het is behoorlijk complex en het kan zijn dat je even door de bomen het bos niet meer ziet. Wanneer je echter eenmaal de basis van het spel kent zijn er nog honderden tactieken en speelwijzen die je kan leren en die je vaardigheden zullen verbeteren. Je kan het zo ingewikkeld en uitdagend maken als je zelf wilt. Dit is echt iets dat mij fascineert, nieuwe dingen leren over het spelen van bridge en dit vervolgens in de praktijk kunnen toepassen. Mede hierdoor is bridge een ontzettend leuke bezigheid als je iemand bent die veel ‘in zijn hoofd zit’; je kan met al die ronddwarrelende gedachtes wat nuttigs doen en steeds beter worden in bridge.

Bridge is leuk, maar ook heel goed voor de ontwikkeling van kinderen.  In Amerika is er meerdere malen onderzoek gedaan naar het effect van het leren van bridge op de resultaten van de Iowa Test of Basic Skills (ITBS). Bijna alle scholen in de Verenigde Staten laten deze test eens per jaar door alle leerlingen maken. Op een school is besloten een deel van de kinderen in de fith grade (groep 7) bridge te leren gedurende 30 maanden. Na twee en een half jaar werden de testscores van de ITBS vergeleken op het gebied van taal, lezen, wiskunde, wetenschap en sociale wetenschappen met die van andere, niet-bridgende kinderen.

Wat blijkt; waarbij de 86 niet-bridgers in het tijdsbestek van twee en een half jaar precies de gemiddelde vooruitgang hadden geboekt hadden de 15 bridgers een vooruitgang geboekt van wel vier jaar. Dat wil zeggen dat ze evenveel gescoord hadden als leerlingen die anderhalf jaar langer op school zaten. De uitkomsten van een tweede studie over de invloed van het leren van bridge op de ITBS kwamen nagenoeg op hetzelfde uit.*

Maar het allerbelangrijkst: Bridge is een leuke bezigheid. Je kan wekelijks een avond of middag naar een club gaan om te spelen, wat hartstikke gezellig is. Daarnaast zal je merken dat je steeds meer mensen leert kennen omdat je al meerdere malen tegen ze gespeeld hebt. Ook is bridge een goed spel om beter te worden in samenwerking. Je speelt namelijk altijd bridge met een partner. Naarmate jullie qua gedachtegang meer op één lijn komen te zitten zal je steeds beter gaan scoren.

Brdige is zóveel meer dan een gewoon kaartspel. Je leert nieuwe mensen kennen, samenwerken, nadenken over de vele tactieken en systemen die er zijn en daarbij werk je ook nog eens aan belangrijke vaardigheden voor je schoolcarrière.
Als je nu geïnteresseerd bent in wat het spel bridge zelf precies inhoudt, of je wilt weten of er clubs bij je in de buurt zijn, kijk dan op:  www.studentenbridge.nl/ of op www.jeugdbridge.nl.

*(Onderzoek: learning bridge and test scores gains by Christopher C. Shaw, JR., PHD)

Juliet

Juliet

16, zit in 5gym. Literatuurfanaat, die van dichten en schrijven houdt. Filosofeert te veel over het leven in plaats van eindelijk eens aan huiswerk Latijn te beginnen. Denkt graag na over kaartcombinaties bij bridge, tekent veel en is gek op haar twee teckels.

Reageren