BrightLights
Heiwa_elementary_school_18

Een compromis met de docent

Verveling in de klas is hoogbegaafdenfrustratie nummer een. Bijna iedereen krijgt er mee te maken. Tegen de tijd dat jij de stof al van voren tot achteren kent zijn je klasgenoten nog maar net begonnen, en de herhalingen die voor hen noodzakelijk zijn, zijn voor jou compleet overbodig. 
soms wil het nog wel eens helpen om dit aan te geven, bijvoorbeeld bij je mentor of leraar, maar heel vaak verbetert er niets. Veel leraren zijn terughoudend met het geven van extra uitdagend werk, omdat ze het te veel moeite vinden, of zadelen je op met iets wat nog steeds te makkelijk is. Moet je je dan maar bij de saaie lessen neerleggen? Nee, want er is nog een mogelijkheid: neem het heft in eigen handen en regel je uitdaging zelf!


Vergroot de kans op succes

Je eigen uitdaging regelen klinkt makkelijker dan het is. Het komt er op neer dat je zelf gaat kijken hoe het leren van een vak voor jou interessanter zou kunnen worden. Misschien wil je bij Engels bijvoorbeeld wel een Engels boek lezen in plaats van de lessen volgen. Om dit te mogen doen moet je een compromis sluiten met de leraar: je volgt de lessen bijvoorbeeld niet, maar houd de stof wel bij en maakt de toetsen. In de meeste gevallen is zo’n maatregel een mooie uitkomst, maar er is één drempel: toestemming krijgen. Er komt namelijk veel verantwoordelijkheid bij de leerling te liggen, en dat is een situatie waar leraren huiverig tegenover staan. Bovendien hebben ze vaak geen zin of tijd om speciaal voor jou een andere manier van leren te regelen. Ze zullen er dus snel mee zijn om te zeggen dat je maar genoegen moet nemen met de normale les. Dan heb je dus nog steeds niets bereikt, behalve dan misschien dat je bestempeld word als zeurderige betweter. Maar niet getreurd, er zijn een paar dingen die je kunt doen om zo iets te voorkomen en je kans op een succesvol compromis te vergroten.

Voorbereiding

Misschien wel het allerbelangrijkste: voorbereiding. Voordat je met je leraar gaat praten, is het belangrijk om te overdenken wat je wilt bereiken. Leraren zijn over het algemeen blij als je zelf initiatief toont, en zullen je vaak serieuzer nemen dan wanneer je met een of ander vaag plan aan komt zetten. Om dat te laten werken moeten ze er namelijk zelf nog energie en tijd in steken, terwijl je met een goed doordacht plan dat zelf al gedaan hebt. Hoe meer werk je uit de handen van de leraar neemt, hoe groter de kans dat ze je laten gaan. Het probleem is namelijk meestal niet het geven van toestemming, maar het feit dat ze geen zin of tijd hebben om iets voor je te regelen. Doe dat dus zelf!

Laat zien wat je kunt

Als je jaar nog maar net is begonnen, en je weet nu al dat je je tijdens een bepaald vak dood gaat vervelen, is de verleiding groot om er meteen iets aan te doen. En hoewel je misschien ook niet tot de helft van het jaar hoeft te wachten, is meteen handelen niet het verstandigste om te doen. Als je na de eerste les namelijk al verandering voorstelt kan de leraar het idee krijgen dat je bij voorbaat al vind dat de lessen te makkelijk zijn, alsof je het geen kans hebt gegeven. Dit hoeft niet per sé waar te zijn, maar dat kan de leraar natuurlijk niet weten. Zie de lessen dus eerst even aan, haal een paar mooie cijfers, maak netjes je huiswerk en hou je aan de regels. Kortom: speel de perfecte leerling. Zo geef je aan dat je het vak inderdaad makkelijk aankunt. Als je dan iets uitdagender voorstelt, kom je veel geloofwaardiger over.

Wat een fascinerend vak!

Er is nog een ding over leraren wat je altijd moet onthouden: ze vinden hun eigen vak helemaal geweldig en zijn er vaak van overtuigd dat het een erg belangrijk vak is, en of je het daar nou mee eens bent of niet, doe alsof jij hetzelfde vindt. Misschien vind je Frans doodsimpel, saai en nutteloos en zit je alleen je tijd uit tot je het kan laten vallen, dat kun je beter voor je houden. De reden dat je om extra uitdaging vraagt is natuurlijk dat je Frans zo’n mooie taal vind, en dat je er meer over zou willen leren dan er in de klas behandelt. Zoek voor de uitdaging waar je om vraagt iets wat bij het vak past: misschien vind je het wel veel leuker om met een project over geschiedenis te doen, maar daar zal de docent Frans niet erg blij mee zijn. Met een kleine aanpassing misschien wel: zoek de geschiedenis van de Franse taal uit, of schrijf iets over Napoleon. Om er een extra schepje boven op te doen: doe het in het Frans. Als je het vak zo makkelijk vind dat je je verveeld moet dat vast wel lukken, en misschien ga je het zelfs leuk vinden wanneer je meer word uitgedaagd. En als dat niet zo is, kun je het met een beetje geluk uiteindelijk laten vallen. Dan komt natuurlijk wel aan het licht dat je Frans misschien niet zo leuk vond als je deed lijken, maar je hebt in ieder geval wat je wilt. Dat klinkt hard, maar in een systeem waar je als hoogbegaafde praktisch aan je lot word overgelaten kan het je niet kwalijk genomen worden dat je daar koste wat het kost iets aan wilt veranderen.

Anne

Anne

Redacteur, 14, houd van schrijven en droomt ervan een triologie uit te geven. Deel 1 is al onder constructie. Is verslaafd aan muziek en leert songteksten uit haar hoofd als ze niets beter heeft te doen. Leest graag fantasy en horror, maar een beetje literatuur gaat er ook wel in. Haat foto's van zichzelf en selfies nog meer, dus deze hiernaast is een zeldzaamheid.

Reageren