BrightLights
13716076_1722971887956391_18217200752592797_n

Een jaar langer studeren om je extra te verdiepen

Toen ik mijn ouders het idee voorlegde om een jaar vertraging op te lopen bij mijn studie, reageerden ze wat verbaasd. ‘Heb je je vakken niet gehaald?’ vroegen ze. ‘Je hebt toch hoge cijfers gehaald het afgelopen jaar?’ Dat klopt, maar mijn keuze om vier jaar over mijn bachelor te doen heeft dan ook niets te maken met wanprestaties. Ik wil het doen om extra vakken te kunnen volgen.

Sinds de invoering van het leenstelsel worden studenten extra gepusht om hun studie in drie jaar (of bij vierjarige studies, vier jaar) af te ronden. Ook bij mijn studie geschiedenis is drie jaar de norm. Vooral studenten van oudere generaties lijken geen probleem te hebben met wat langer doen over het afronden van hun studieprogramma. Dat terwijl de nieuwe generaties telkens maar wordt ingepeperd dat uitlopen wijst op falen.

Verdiepingsvakken

Een universitaire bachelor bestaat in veel gevallen vooral uit verplichte vakken en een verdiepend deel. Als geschiedenisstudent moest ik verplicht Oude geschiedenis, Middeleeuwse geschiedenis, Vroegmoderne geschiedenis, etc, volgen, en vakken als Wetenschappelijk schrijven en Inleiding in de geschiedenis, om je bekend te maken met academische debatten in de geschiedschrijving. Tot nu toe heb ik als aankomend derdejaarsstudent mijn vrije ruimte al in kunnen vullen met keuzevakken over dictaturen en Europese literatuur, ook heb ik twee stages gelopen.

Toen ik mijn programma voor het derde jaar bekeek, was ik toch wat beteuterd: zoveel ruimte was er niet om me nog meer te verdiepen in de onderwerpen die mij interesseren, en een brede basis op de bouwen voordat ik aan een master zou beginnen (waarin je je in veel gevallen gaat specialiseren). Aangezien ik nog niet het idee heb dat ik ‘uitgestudeerd’ ben of de sterke basiskennis heb die een goede historicus hoort te hebben, dacht ik na over het idee om een jaar uit te lopen.

Prestatiedrang

Daar over nadenken voelde een beetje als zondigen. Er wordt studenten immers steeds gezegd dat een jaar uitlopen niet te zien is als een goede zaak; het zou slecht voor je cv zijn, en het kost jou én de maatschappij meer geld. Als je er langer over nadenkt, klopt deze redenering voor mij eigenlijk niet. Het liefst ga ik de onderzoekswereld in en word ik dus historicus, en ik kan me niet voorstellen dat nog meer historische kennis tot me nemen me een slechtere geschiedkundige maakt. Een jaar uitlopen kost de maatschappij misschien meer geld; maar is het zo vervelend voor de maatschappij als daar een studente uitkomt die meer potentie heeft om een goede wetenschapper te worden?

Om mijn verlangen te testen, ging ik op zoek naar vakken die ik zou willen volgen, maar waar ik in mijn derde jaar de ruimte niet voor heb. En wauw: ik zag gelijk dat één jaar de ruimte voor bijzonder veel verdieping kan bieden. Als ik een jaar uitloop, zou ik per semester 7 vakken extra kunnen volgen, dus 14 in een jaar. De vakken die ik uitkoos vallen onder allerlei vakgebieden, maar hebben wel een link met mijn historische specialisatie. Moderne kunstgeschiedenis, literatuurgeschiedenis en mediastudies passen daar excellent bij.

Verbreden en verdiepen

Ik maakte nog meer rekensommetjes, en zo kwam ik er achter dat ik in mijn vierde jaar dan vakken bij negen andere studies zou willen volgen. Ik werd direct enthousiast over het idee: hoe gaaf zou het zijn om me zo te kunnen verbreden? Die verbreding zou ook in mijn voordeel werken als ik door zou willen gaan met onderzoeken. Als ik bijvoorbeeld wat vakken volg over moderne Poolse literatuur, kan ik als geschiedenisstudent een beter beeld krijgen van de stemming in Centraal Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog. Met een vak over negentiende-eeuwse Duitse kunst en literatuur, kan ik het fenomeen nationalisme beter plaatsen.

De keuze om een jaar langer te studeren heeft me weer opnieuw geënthousiasmeerd. Waar ik eerst mijn studieprogramma zag als een opstapeling van verplichte vakken waar ik niet eens écht zo’n zin in had, zie ik nu vooral mogelijkheden en onontdekte onderwerpen waar ik me mee bezig kan houden. Mocht je ook het idee krijgen dat je studie je niet genoeg verdieping biedt, dan zou ik zeker eens kijken naar de mogelijkheid om uit te lopen. Er bestaan zeker vooroordelen over, maar niemand kan beweren dat je er een slechtere student van wordt.

Beeld: eigen materiaal

Nora

Nora

Hoofdredacteur van Brightlights.nl. In het dagelijks leven studeert ze geschiedenis in Amsterdam en is ze altijd bezig met 10 projecten tegelijkertijd. Ging van vwo naar havo en weer terug naar versneld vwo. Wordt week van stoffige literatuur en kriebelig als ze niet kan schrijven. Organisatiejunkie, omdat haar hoofd een oerwoud, dierentuin of 10-baanssnelweg is.

Reageren